• Liderazgo femenino de estudiantes en una institución educativa. Perú
  • Feminine leadership in an educational peruvian institution
Leydi Kristel Cardenas Hurtado

Resumen

La investigación pretende interpretar la naturaleza y proyección del liderazgo desde el ámbito educativo en estudiantes de secundaria en Perú. Es un estudio de caso que responde al paradigma interpretativo, de enfoque cualitativo; aplicando la entrevista en profundidad a estudiantes y el grupo focal a padres de familia y docentes. La triangulación de los discursos permitió la obtención de categorías emergentes, como las formas de relación del liderazgo femenino en el contexto educacional. La conclusión evidencia que el liderazgo femenino no es relevante en la institución, predominando la figura masculina en la participación y en la toma de decisiones. Por eso se propone desarrollar habilidades para la construcción de liderazgo femenino, a través de proyectos participativos y formativos.

Abstract

The investigation seeks to interpret the nature and projection of the leadership from the educational environment in students of secondary in Peru. The case study responds to the Interpretive Paradigm, of Qualitative approach; to develop this research, students’ interviews, parents’ focus groups, and teacher’s interviews were applied in depth. After analyzing this data, new categories were obtained. The most important piece of information gotten from this study was the form of representation of female leadership in the educational context. The conclusion evidences that the feminine leadership is not relevant to the school, prevailing the masculine figure in the participation and in the taking of decisions. To conclude, this study proposes the development of skills for the construction of feminine leadership, through participation and formative projects.

Palabras clave

liderazgo femenino; contexto sociocultural

keywords

female leadership; socio-cultural context

Texto completo: PDF